Zdravie

Výhody zdravého a pravidelného stravovania

Nedostatok času a plánovania spôsobili, že stolovanie v reštaurácii sa stalo pre náš jednoduchšou možnosťou, ako príprava domáceho jedla. Ak sa začnete stravovať vonku, stratíte kontrolu nad výživou seba i svojej rodiny. Pre niektorých ľudí je otravné plánovať vopred čo navariť a prichystať sebe i svojim deťom pod zub. Začlenenie väčšieho množstva domácich jedál do vášho každodenného jedálnička a zníženie závislosti od balených potravín a jedál v reštauráciách je skvelé pre vašu pohodu z niekoľkých dôvodov.

Jete menej kalórií bez toho, aby ste si to uvedomovali

Jedlá v reštauráciách sú často bohaté na maslo a soľ, zatiaľ čo balené potraviny sú zvyčajne plné sodíka a prísad. Jedlá vyrobené doma však bývajú výživnejšie a obsahujú menej kalórií. Je to preto, že keď varíte pre seba, máte pod kontrolou, ktoré ingrediencie použijete a tiež ich množstvo. Zdravá strava pozostávajúca zo zdravých, doma varených jedál môže dokonca zlepšiť to, ako sa stravujete vonku. Keď si totiž zvyknete na zdravé a výživné jedlo doma, možno zistíte, že ho začínate hľadať aj inde.

Dávate väčší pozor na to, čo dávate do svojho tela

Mnoho ľudí sa počas jedla ponáhľa alebo robí viac vecí naraz, čo znamená, že pravdepodobne nepremýšľajú o tom, čo konzumujú. Ale keď si sadnete k tanieru s jedlom, ktoré ste si pripravili, je pravdepodobné, že budete jesť pozornejšie a budete si všímať každú chuť a zložku, ktorú ste do svojho jedla zahrnuli.

Ako zdravé stravovanie vyzerá?

Odporúčajú sa jesť každý deň rôzne zdravé jedlá. Zahŕňa to častejšiu konzumáciu rastlinných potravín a menej častý výber vysoko spracovaných alebo ultraspracovaných potravín. Príprava jedla vám nezaberie toľko času, ako si myslíte. Existuje množstvo rýchlych a zdravých receptov, na ktoré vám vystačia základné domáce potreby a suroviny.

Jedzte veľa ovocia a zeleniny

Zelenina a ovocie sú nabité živinami (antioxidanty, vitamíny, minerály a vláknina) a pomáhajú vám udržať si zdravú váhu tým, že vás udržia dlhšie sýtymi. Nápad na rýchlu a výživnú desiatu predstavuje ovocná misa. Stačia vám k tomu dózy na potraviny, do ktorých nakrájate rôzne druhy ovocia či zeleniny. Uvidíte, že na takejto desiate si pochutnajú aj vaše deti.

Konzumujte celozrnné potraviny

Celozrnné potraviny zahŕňajú celozrnný chlieb a krekry, hnedú alebo divokú ryžu, quinou, ovsené vločky a lúpaný jačmeň. Pripravujú sa z celého zrna. Celozrnné potraviny obsahujú vlákninu, bielkoviny a vitamíny B, ktoré vám pomôžu zostať zdravými a dlhšie sýtymi. Vyberte si celozrnné varianty namiesto spracovaných alebo rafinovaných obilnín, ako je biely chlieb.

Nápad na rýchly obed: Pripravte si celozrnný cestovinový šalát, ktorého príprava vám nezaberie veľa času a je veľmi chutným jedlom, ktoré vás zasýti na niekoľko hodín.

Jedzte potraviny bohaté na bielkoviny

Medzi potraviny bohaté na bielkoviny patria strukoviny, orechy, semená, tofu, obohatený sójový nápoj, ryby, mäkkýše, vajcia, hydina, chudé červené mäso vrátane diviny, nízkotučné mlieko, nízkotučné jogurty, nízkotučné kefíry a syry s nižším obsahom tuku a sodíka. Proteín pomáha budovať a udržiavať svaly a je dôležitý pre vývoj kostí u detí.